Aby vás náhodou nepokakal beránek

od | 8 dubna, 2023 | blog, tipy

Udělat si radost nějakým novým kouskem můžeme jen tak, ale o Velikonocích máme o argument víc – já to prostě potřeboval, aby mě nepokakal beránek. Znáte toto rčení? Nebo je to jen mazaný apel obchodníků, schovávající se za „tradici“, jak nás nalákat do obchodu, ať už kamenných nebo e-shopů. Hele, na každém šprochu…

Googlil jsem a pátral, zdali to má nějaký hlubší význam a nejvíce mi asi dává smysl odpověď ze zájmové stránky Ptejteseknihovny.cz, kde se uvádí, cituji: Oblékání do nového šatu, aby beránek nositele „nepokakal“ či „nepočůral“ souviselo s večerními bohoslužbami na Bílou sobotu a (zejména) s mšemi na Boží hod velikonoční. Dále se zde uvádí, že to souvisí s ústředním motivem velikonočních svátků, tedy z zmrtvýchvstání Ježíše, s ideou obnovení, nového života, čistoty.

A proč zrovna beránek? Beránek je symbol, jež je součástí Písma (např. „beránek Boží“). V souvislostech třeba: „Nazítří vidí, jak k němu přichází Ježíš a říká: „Ejhle, beránek Boží, který snímá hřích světa.“

A proč zrovna pokadit? Znečištění exkrementy bylo chápáno jako znesvěcení a též zneuctění svatého.

Pokud se dál člověk začte, proč, co a jak by měl nakupovat, tak už je to víceméně tendenčně psané. Dámské tituly často uvádí, že se má kupovat ženám něco pěkného, ideálně červeného – Červené pondělí (taky vás jako první napadlo spodní prádlo?). Někdy se přiznává, že by se páry měly obdarovávat navzájem. Ale v podstatě je nejsilnější apel – mít na sobě na Červené pondělí prostě něco nového a neřešit, zda si to člověk koupí sám nebo je obdarován. Není divu, že obchody s oděvy i doplňky se začínají této „tradice“ chytat a nepřekvapivě na to zákazníci slyší.

A co vy, máte nachystáno nebo ještě vyrazíte na „last minute“ nákupy?!

Další články v kategorii

Interview až na kůži

Interview až na kůži

Jedna z výrazných inspirativních českých trendy značek, o které se dá opravu říci „per aspera adastra“ (pzn. od nuly ke hvězdám), je bezesporu Brašnářství Tlustý. Síla je nejen ve výrobcích postavených na kvalitě ruční výroby produktů z té nejkvalitnější kůže, ale...

Boratky jsou out, léto patří plavkám Rich Mnisi

Boratky jsou out, léto patří plavkám Rich Mnisi

Pokud tě pár let nazpět nadchly extravagantní plavky „boratky“, které představil Sasha Baron Cohen ve své dokumentární komedii Borat, tak tě možná osloví i nová kolekce Adidas ve spolupráci s jihoafrickým návrhářem Rich Mnisi. Misí prý není ale šokovat a bavit, jako...