Udělat si radost nějakým novým kouskem můžeme jen tak, ale o Velikonocích máme o argument víc – já to prostě potřeboval, aby mě nepokakal beránek. Znáte toto rčení? Nebo je to jen mazaný apel obchodníků, schovávající se za „tradici“, jak nás nalákat do obchodu, ať už kamenných nebo e-shopů. Hele, na každém šprochu…
Googlil jsem a pátral, zdali to má nějaký hlubší význam a nejvíce mi asi dává smysl odpověď ze zájmové stránky Ptejteseknihovny.cz, kde se uvádí, cituji: Oblékání do nového šatu, aby beránek nositele „nepokakal“ či „nepočůral“ souviselo s večerními bohoslužbami na Bílou sobotu a (zejména) s mšemi na Boží hod velikonoční. Dále se zde uvádí, že to souvisí s ústředním motivem velikonočních svátků, tedy z zmrtvýchvstání Ježíše, s ideou obnovení, nového života, čistoty.
A proč zrovna beránek? Beránek je symbol, jež je součástí Písma (např. „beránek Boží“). V souvislostech třeba: „Nazítří vidí, jak k němu přichází Ježíš a říká: „Ejhle, beránek Boží, který snímá hřích světa.“
A proč zrovna pokadit? Znečištění exkrementy bylo chápáno jako znesvěcení a též zneuctění svatého.
Pokud se dál člověk začte, proč, co a jak by měl nakupovat, tak už je to víceméně tendenčně psané. Dámské tituly často uvádí, že se má kupovat ženám něco pěkného, ideálně červeného – Červené pondělí (taky vás jako první napadlo spodní prádlo?). Někdy se přiznává, že by se páry měly obdarovávat navzájem. Ale v podstatě je nejsilnější apel – mít na sobě na Červené pondělí prostě něco nového a neřešit, zda si to člověk koupí sám nebo je obdarován. Není divu, že obchody s oděvy i doplňky se začínají této „tradice“ chytat a nepřekvapivě na to zákazníci slyší.
A co vy, máte nachystáno nebo ještě vyrazíte na „last minute“ nákupy?!