Boty dělaj muže

od | 15 listopadu, 2020 | interview

Když jsem přemýšlel o nějakém osobitém a úderném úvodu k následujícímu rozhovoru, tak bych zbytečně vymýšlel vymyšlené. Obuvník Michael HORKÝ z Brna interview otevírá dost výstižně. Stejně jako v šatníku úspěšného muže visí na míru šitý oblek, měla by v botníku být i na míru vyrobená obuv, která podtrhne výjimečnou osobnost svého majitele. Bota, která respektuje veškeré fyziologické nároky vaší nohy včetně výšky klenby a šířky nohy v oblasti záprstních kůstek.

Jak se vlastně obouvají Češi?

Jedním slovem – pohodlně. Není to nic proti ničemu, ale trochu se nám v té záplavě sportovních bot vytrácí elegance. Na druhou stranu chápu, že nosit celý den konfekční polobotku právě moc pohodlné není.

Kovářovic kobyla chodí bosa. A co u Vás, kolik vlastních bot vlastníte?

Mám černé a hnědé formální polobotky (derba a oxford). Na takové to denní pobíhání po městě mám tmavě zelené derby brouge vings a ještě mám takové prý divné kotníčkové boty. Samozřejmě, že u přítelkyně platí to o té kovářovic kobyle.

Na prezentaci záleží /FB Boty Horký/

Uvádíte, že boty na míru vydrží až 80 let. Myslíte si, že lze být tak nadčasový nebo jde spíše o životnost materiálu a kvalitu ruční práce?

Pokud je vhodně zvolen materiál, ze strany uživatele je pak správně pečováno a zhruba jednou za rok se mi boty dostanou do ruky tak, abych je mohl dát na kopyto, vyživit usně, vyleštit a provést drobně úpravy, tak potom může obuv vydržet skoro neomezeně dlouho. Nedávno jsem se doslechl, že ještě nedávno jeden pán v neděli chodil v botách, které šil ještě můj děda. Co se týče modelů, tak ty jsou vlastně dány už od konce 19. století. Samozřejmě, že za těch sto let se leccos změnilo, ale pánský formální oblek také neprošel nějakým převratným vývojem.

Kde hledáte nejčastěji zákazníky?

Zatím mám štěstí a zákazníci hledají mě. Ale i v tak konzervativním řemesle, jako je ruční výroba obuvi, se neobejdu bez webových stránek a sociálních sítí.

S jakou nešílenější poptávkou jste se setkal?

Pro jednoho tanečníka jsem dělal dvoje boty alá sedmdesátá léta na 5 cm platformě a 8 cm podpatku. Šílené boty dělám také pro Magdu Malou, Gericon a její seniory, kteří díky naší spolupráci můžou i po několika letech, a to nepřeháním, ven.  Jde o nezvykle vyklenuté palce, deformace nebo otoky.

Jaké nejdražší boty jste kdy vyrobil?

Byla to replika obuvi Buffalo Billa pro zákazníka z Německa. Cenu si s dovolením nechám pro sebe.

Na svých stránkách uvádíte i cenu obuvi na zakázku. Neobáváte se, že konkurence může cenu kopírovat nebo i podrazit?

Toho se nebojím, i když jsem nad tím dost přemýšlel. Na druhou stranu, není tu jen konkurence, ale především zákazník a ten by měl vědět, jak se ceny asi pohybují. Ceny jsou to orientační, protože každá bota je originál a tudíž i náročnost je různá.

Odmítl jste již někdy zákazníka?

Ano, nebyli jsme schopni se domluvit na parametrech obuvi. Jednalo se o repliku historické obuvi pro francouzské muzeum.Zákazník požadoval těžko splnitelné historické postupy už při činění kůží a tak podobně.

Jak se projevují pandemická opatření na váš byznys?

Přímo naštěstí nijak. Při první vlně byla trochu delší domluva s italskými dodavateli. V několika málo případech jsme se kvůli karanténě museli domluvit s klientem na jiný termín.

Říká se, že každá krize přináší i příležitosti, v čem vidíte tu vaši?

Nevím, jestli je to dáno krizí, ale poslední dobou cítím, že lidé začínají preferovat domácí řemeslnou výrobu, před sériovými stále totožnými výrobky všeho druhu.

Držím palce a děkuji za rozhovor!

MŮJ TIP:

  • V procesu… /FB Boty Horký/

    Je čas myslet na Vánoce, tak co sobě nebo někomu pořídit dárkový voucher na boty na míru!

  • Ukázky z ateliéru a ze života Boty Horký můžete sledovat na Facebook.
  • Objednávat lze snadno na webu botyhorky.cz

Další články v kategorii

Interview až na kůži

Interview až na kůži

Jedna z výrazných inspirativních českých trendy značek, o které se dá opravu říci „per aspera adastra“ (pzn. od nuly ke hvězdám), je bezesporu Brašnářství Tlustý. Síla je nejen ve výrobcích postavených na kvalitě ruční výroby produktů z té nejkvalitnější kůže, ale...

Interview v ponožkách

Interview v ponožkách

Co se týká módního byznysu, tak ponožkový byznys určitě patří v tuzemsku k nejživějším. Ponožky se v posledních letech staly něčím, kde jsou lidé nejodvážnější a „rozbíjí“ zažité stereotypy oblékání, kdy se ponožky schovávaly pod nohavice a z bot vyčuhovaly minimálně....