Při nedávné návštěvě Brna jsem měl trochu času na toulání kolem „Svoboďáku“ a díky tomu jsem narazil na zajímavou prodejnu brýlí Optika Richter. Hned mě zaujala neotřelou výlohou a po vstupu i jednoduchým a líbivým interiérem. Pokud jste i vy tak trochu nestárnoucími hipstery, máte rádi minimalismus anebo berlínský genius loci, tak ji nemůžete minout. Vešel jsem, slovo dalo slovo a majitele Miloše Richtera jsem tak trochu vyzpovídal na téma brýle jako móda.
Máte hezké brýle. Kolik jich vlastně máte?
Díky. Obruba je od berlínské značky Mykita, do které jsou zasazeny multifokální brýlové čočky od firmy Rodenstock. Svoje aktuální dioptrie mám ještě v belgických Theo a dánských Lindberg, takže troje.

Optika Richter s neotřelou výlohou, kde vévodí recyklované paraboly.
Když jdete po ulici, všímáte si, jaké mají lidé brýle?
To ano. Tahle profesní deformace mi naskočila už na škole.
Který typ brýlí je v současnosti nejžádanější?
Když společnost bohatne, je pro ni typická pestrost. Za totality se lidé oblékali fádně a nosili brýle, aby jim vydržely na celý život. My máme tu výhodu, že máme svět rozmanitější a trendy se mění každým rokem. Vždy ale bude žádaná originalita, odolnost a komfort při nošení související s lehkostí použitých materiálů.

Minimalistická Mykita
Jak vybíráte produkty a značky, které pro prodejnu Optika Richter objednáváte?
Je pro mě důležité, aby u výběru byli moji zaměstnanci. Mají pak lepší vztah k tomu, co prodávají a víc je práce baví. Některé speciality si vozíme ze zahraničních veletrhů.
Chodí k vám zákazníci s jasnou představou, anebo si spíše nechávají poradit na místě?
Naši zákazníci moc dobře vědí, že jim rádi poradíme. Je to jeden z hlavních důvodů, proč se k nám vracejí. Samozřejmě existují i zákazníci s jasnou představou o svých brýlích. To pak vyhodnocujeme, zda se jejich představa slučuje s optickými požadavky. Koneckonců brýle, které nosí, jsou i naší vizitkou.
Řeší zákazníci značku brýlí stejně jako u oblečení, nebo na to tolik nehledí?
Značky brýlí, které u nás nabízíme, nevznikly jako doplňky k parfémovým značkám. Svoji prestiž si většinou vydobyly výhradně coby brandy brýlových obrub. I když třeba nejsou globálně známé, jsou originální a precizně zpracované. Na značkách tedy nejvíce lpějí ti zákazníci, kteří s nimi měli už dříve dobrou zkušenost.

Porsche Design
Jaké nejdražší brýle se ve vaší optice kdy prodaly?
Celkovou cenu brýlí tvoří brýlová obruba společně s brýlovými čočkami. Ty v některých případech cenu obruby převyšují. Nejvyšší cena samostatné obruby u nás přesáhla dvacet tisíc korun. Jednalo se o sluneční brýle Porsche Iconic z limitované edice, kterých bylo vyrobeno pouze devět set jedenáct kusů.
Při přípravách na toto interview jsem si všiml, že se zabýváte i designem, především úspěšnými uměleckými instalacemi ve výlohách. Věříte, že je výloha oknem do prodejny?
Možnosti, které nabízí skvělá poloha prodejny podpořená nedávnou renovací, jsou pro mě výzvou, abych s nimi dále pracoval. Podporujeme například mladé designéry, kteří se zde rádi prezentují. Ti nám dopomohli i k vítězství v soutěži Výloha roku 2020. Navíc chci společně s podobně zaměřenými podniky v okolí pro naše zákazníky vytvořit přátelské místo, kde je radost pobýt. Také další akce, které připravujeme, už nabývají konkrétních rozměrů. Pokud vás novinky, které se naší optiky týkají, zajímají, určitě průběžně sledujte náš web a sociální sítě.
Děkuji za rozhovor!