Letos vychází Black Friday neboli Černý pátek na dnešní den 27. listopadu 2020. Ale v době on-line života by byla škoda tuhle prodejní akcičku neprodloužit třeba na týden i více. Však to baví zákazníky i prodejce. O to přeci jde.
Není černý, jako černý
Black Friday se objevil v USA, přesněji ve Philadelphii, již začátkem šedesátých let minulého století. Poslední listopadový pátek byl ve znamení zasekaných silnic. Docházelo k obrovské migraci obyvatel prchajících z měst užít si dva volné dny s rodinou, které následovaly po Díkuvzdání. Byl to černý den se někam vydat. Velká města byla víceméně parkoviště.
Dvacet let na to, se začal význam značně měnit. Obchodníci začali aktivněji využívat dva volné dny k motivaci na nákupy. Protože to bylo před Vánoci, bylo třeba také uvolnit prodejní prostory po naskladnění nového sortimentu, a tak se motivovalo třeba značnou slevou. Černý pátek začal být tak pozitivně vnímán, a to jak z pohledu nakupujících, tak pro obchodníky, kteří tyto dny měnili často červená čísla (ztráta) v čísla černá (bez ztráty nebo ze ziskem). Jde o velice prodejně silné období, které přináší prodejcům až 20% z ročních tržeb.
Black Friday dávno překročil hranice USA a je vnímám jako neoficiální zahájení vánočních nákupů. Tak proč se nezapojit, že?
Kde si Black Friday užít…