Zdá se vám titulek příliš krutý? Ale kdepak, pouze odráží smutnou realitu. Pokud si máš na první dobrou vzpomenout na české pánské oděvní značky vyšší střední třídy, tak třeba mě napadne Blažek, Bandi, Pietro Filipi nebo OP Prostějov. OPP je „mrtvý“ už dávno, ale nemusí být bohužel poslední.
Není to tak dlouho, co jsem zde hodil pár řádků na téma změny šatníku v době pandemie a lockdownu. Netušil jsem, že tepláky, župan a pantofle budou hrát prim další půlrok…bohužel. Už neřešíme, že nemáme co na sebe, ale to, co máme, není si kam vzít. No kup si na sebe oblek a dívej se na něj v šatníku, protože po domě nebo bytě asi v něm chodit nebudeš, že? Pokud máš tak byznys založený na společenském oblečení, tak to není v dnešní době žádný šlágr. Stačí si přečíst titulky z ekonomických titulů: „Výrobce oděvů Blažek na sebe podal návrh na insolvenci“ (E15), „Covid srazil na kolena i oděvní firmu Blažek.“ (Echo24) nebo „Pietro Filipi, prodejce oděvů, směřuje do insolvence“ (E15), „Pietro Filipi a zřejmě i Kara míří do insolvence“ (HoryDoly).
Dobře si vzpomínám, že ještě před pandemií majitel módních obchodů a značky Pietro Filipi – Michal Mička měl odvážné plány na nové prodejní koncepce a posun značky. Jednalo se vlastně o neoficiální restart. Který ale asi jen tak nenastane. Člověk míní Covid mění.
Více mě překvapila situace kolem značky Blažek, kterou jsem doposud vnímal jako zdravou a věřil jsem, že výpadek „dá“ a že není životně odkázána na kamenné prodejny. Ale to, že na majetek firmy je již vyhlášeno mimořádné moratorium, čímž Blažek dosáhne na tři měsíce odklad splácení dluhů, hovoří o opaku.
Zatím nejvýrazněji a sebevědomě v této podivné době vystupuje značka Andreje Bandi Vámoše – Bandi Vamos. Určitě si zachytil PR a reklamní sdělení v TV nebo tisku, kde značka děkuje zdravotníkům a dalším zástupcům záchranných složek tím, že jim poskytuje slevu 50% na nákup obleků. Stále také spolupracuje se svými „celebritními ambasadory“. Zdá se, že právě tímto sebevědomým vystupováním si je jistá svou pozicí a klidně může posílit a využít „pročištěný“ český trh. Ale je to pouze má dojmologie.
No uvidíme, co přinese čas, jak se zachovají věřitelé, akcionáři nebo banky. Ale určitě by byla škoda přijít o zavedené české značky, které změnily „zatuchlý“ pánský porevoluční šatník.