Kdo řídí skútr, tak určitě proklikal hodiny na těch internetech, aby si vybral správný outfit. Ale to je můj naivní úsudek. Den co den potkávám fešáky a fešandy na skútrech všech velikostí a kubatur v modelech, které jsou ideální na pláž nebo do beach klubu. Ale i na skútrařských fórech to fičí. Věčné téma oblečení jsem tak dal do pár odstavců, třeba ti to bude dávat smysl…
„Na Itala“ nejezdím ani v létě

„na Itala“ – to není můj šálek kafe /Shutterstock/
Rodiště ikonických skútrů i módy – Itálie. Vypadá dost cool a šik být jako Ital, o tom žádná. Také proto je podobných image fotografií plný internet. Hele, chápu, chceš být za frajera nebo být ve stylu. Ale je třeba trochu „spadnout“ na zem a myslet hlavně na sebe a kde se proháníš. Jasně, léto je v plném proudu. V hlavních rolích kraťasy, žabky a tričko. Právě tak často teď potkávám kolegy po Praze. Asi síla zvyku z dovolené u moře nebo v Thajsku. Přátelé, dovolená u moře skončila. Odhoďte žabky a kraťasy. Vítejte v realitě, vracíte se na české silnice a do českých ulic. Čechy nejsou Itálie, Řecko, Francie nebo Holandsko. Čeští řidiči „plechovek“ nás stále mají dost na háku a silnice nejsou zase takový šlágr, tak to měj na paměti.
Od hlavy až k patě
Jsem zastánce zdravého rozumu a hledání kompromisu mezi echt motorkářskou výbavou a zmíněnou italskou elegancí. Ale zásadu, kterou šířím dále, je mít zakryto maximum těla a hlavy. Tak si to vezmeme od hlavy až k patě…
Hlavu máš jen jednu…

Dr. Ottes Helmet Diagram – nárazové zóny
Helma, přilba, plembák, kokoska…víš o čem je řeč. Naštěstí musíš mít ze zákona, jinak věřím tomu, že dost sígrů by to mělo někde. Za 5 let na skútru jsem už vystřídal asi 10 přileb. Až jsem našel tu pravou, co sedí, plní účel i image. Začínal jsem s otevřenou/jetku a dlouhým štítem, kterou jsem dostal jako bonus k „hopcuku“. Funkčnost a jak sedí jsem moc neřešil, pak poslal dále i se skútrem. U otevřené přilby jsem ale zůstal, vyhovovala mi jakási si svoboda a snadná manipulace. Jen jsem neprozřetelně zvolil krátký štít. Jo mouchy mezi zuby nebo v nose je zážitek. Následovala integrálka. Důvod je prostý, dostal jsem se k přiloženému diagramu. Čísla ukazují procentuální pravděpodobnost místa nárazu. Ooops, čelist je první na ráně. Rok nebo dva nazpět si to v praxi „vyžral“ kamarád, který dobrzďoval o dodávku před sebou. V otevřené helmě. To fakt nechceš. Nyní mám „sklápěčku“ s plexi a sluneční clonou. Jako „brejlounovi“ mi vyhovuje. Takže dilema otevřenou vs. integrální mám uzavřené – mysli na svou čelist!

Přehnané? Nemyslím si. /Shutterstock/
Máš to ve svých rukou…
Ruce dávám do rukavic. Tečka. Když občas poposkočím bez nich, už si připadám jako nahý. Třeba Frantíci mají rukavice ze zákona povinné. Oni vědí. Hlavně ruce jsou to první, čím se snažíš intuitivně tlumit dopad. Samozřejmě musí být barevně univerzální, ať se ti hodí k outfitu.
Tričkem to začíná…
Tričko je základ, ale ne jediná vrstva. Včera slunce šílelo, bylo kolem třiceti, ale pochlapil jsem se a dal jsem alespoň sako. Jel jsem pouze „pro rohlíky“, ale i tak. Samozřejmě, že mám v šatníku i džínsku, koženou bundu a hlavně softshell bundu s odnímatelnými chrániči. I v létě na delší vzdálenosti se to dá. Jsme v jednadvacátem století, tak ty materiály již dost umí.
Kalhoty až po kotníky…
Nikdy už tak nejezdím v kraťasech, i když je to jen „s košem“ a je třicet ve stínu. Kousnu to, a to třeba i „na vostro“. Po městě si vystačím s džíny. Když je hnus na nebi i silnici, tak vytahuji kevlarové džíny. Mám tak nějak lepší pocit a od normálních je už ani nepoznáš. Jasné, že v kraťasech ti kulky lépe větrají. Nemusíš padat, stačí, když tě trefí nějaký hmyzák nebo písek.
Flip-flop ani ve snu…
Na nohy žabky, no to teda prd. Leda tak doma nebo u bazénu. Už mě letos trefila do helmy „žabka“, která uletěla z nohy frajerovi jedoucím přede mnou. Lekl jsem se slušně a snad ten nebožák dojel bos domů v cajku. Takže za mě plnou obuv. Na skútr beru ideálně „kotníkáče“, k džínám sedí perfektně.
Přiznej barvu
Základ je být vidět, o tom žádná. Sám mám rezervy. Jezdím na rudém skútru, však jsem Sparťan, tak i outfit musí ladit, ne? Zachraňuju to alespoň reflexní žlutou vestou, kterou na sebe hodím při zhoršené viditelnosti.
Závěrem asi tak, že každý má svůj rozum a je zodpovědný hlavně sám za sebe. Ani nečekám, že se mnou budou všichni souhlasit. Tentokrát se nedržím zásady, že na skútru musíš vypadat jako modeman (ale samo, že můžeš). Když prostě nemáš styl a řešíš funkčnost, tak to je víc. Každopádně se snažím být i na skútru šik, mít to poladěné, abych se cítil při jízdě fajn. Mě tak nikdy nepotkáš třeba v bílých teniskách v kombinaci s černým křivákem…Tak hlavně kolama dolů a ve stylu!