Interview až na kůži

od | 24 května, 2023 | blog, interview

Jedna z výrazných inspirativních českých trendy značek, o které se dá opravu říci „per aspera adastra“ (pzn. od nuly ke hvězdám), je bezesporu Brašnářství Tlustý. Síla je nejen ve výrobcích postavených na kvalitě ruční výroby produktů z té nejkvalitnější kůže, ale také v oblasti marketingu a vizibility. Bylo rak více než lákavé vyzpovídat Ivana Petrůva, spoluzakladatele a současného ředitele Brašnářství Tlustý. Interview nás zavede do unikátního prostředí této respektované kožedělné společnosti, jejíž jméno již hranice Česka překračuje. V čem je tedy kouzlo značky a výrobků Brašnářství Tlustý?

Foto: Brašnářství Tlustý, Ivan Petrův

Když se řekne „Brašnářství Tlustý“, co se vám vybaví jako první?

Kůže, první slovo, co mě napadne. Pak je to spousta práce, když jsem tu deset let od rána do noci a třetí, co se mi vybaví, je asi sen.

Co máte dnes na sobě od Tlustého?

Boty mám na sobě, pásek a ještě naši peněženku v kapse.

Kde se cítíte opravdu silní, že si troufáte se prosadit od Tokia pro New York?

Je globalizovaná doba, kdy si lidé kupují výrobky z druhé strany světa. V době internetu a sociálních sítí dostáváme zakázky z celého světa, a taky není problém výrobky dopravit.

Svět se strašně zmenšil. Vůbec to nevnímáme jako bariéru. Od San Franciska po Tokio není tak o rozsahu světa, ale o významu a o tom snu, aby firma, česká, z Prahy, byla respektována od Tokia po San Francisko. To, aby tomu porozuměli i ve světě, to je jeden z úkolů pro naše marketingové mozky (smích).

V čem si vysvětlujete úspěch svých kožených produktů v době hyperkorektní a aktivistické společnosti, kdy prakticky všechen živočišný materiál je „pronásledován“?

Je to jen část reality. Jedna skupina lidí se tak k tomu z nějakého důvodu vyjadřuje. Pak je významná část lidí, která funguje na základě selského nebo zdravého rozumu. Tak jako vy máte nebo já mám boty z kůže, protože vnímáme kůži, respektive useň, jako kvalitní materiál. Těch lidí, co křičí, že je to etický problém je minorita, která je ale hodně slyšet.

Má vlastně česká kůže dobrou pověst?

Nemá, protože žádná již neexistuje. Koželužny byly zničeny, průmysl je mrtvý, a tak spolupracujeme s evropskými firmami, které jsou i co do velikosti na naší úrovni, třeba jako jsou rodinné koželužny nebo kovolitci. Je to takový zemitý byznys.

Máte vlastní showroom, tedy spíše otevíráte prodejnu veřejnosti, ale žádný „vlajkový obchod“ ještě nemáte? Uvažujete o tom?

My hlavně chceme, aby naši zákazníci měli zase výjimečný zážitek při kontaktu s námi, aby viděli, že se to dělá opravdu v Čechách a že se to nezadává do jiných firem nebo nejlépe v jiných zemích, což je často běžný trend. My se opravdu snažíme hrát opravdu to, co žijeme, tak to aby zákazník viděl. Třeba i to, že vyrábíme v Praze, neslýchaná věc.

Co vás vedlo k otevření workshopů? Vyžádali si to klienti nebo šlo o interní nápad?

Byla to kombinace našeho rozhodnutí i podnět od klientů. Tahle firma je o obrození kožedělného řemesla v Čechách. A právě workshopy jsou jednou z možností, jak lidem, kteří v životě neviděli šídlo, a taky jim přiblížit, kolik je práce za tak jednoduchým produktem, jako je opasek. Člověk si často nedokáže představit kvantum té práce a uvědomit si pak hodnotu výrobku.

Co je váš opravdový bestseller bez kterého si nabídku nedokážete představit?

Naše bestsellery jsou dlouhodobě naše opasky z prvotřídního materiálu s doživotní zárukou. Pak jsou to naše peněženky, kterých jsme do dnešního dne prodaly desítky tisíc. Po Covidu se bestsellerem stávají naše zakázkové šité celokožené boty.

Co je ve vašem oboru nyní nějaký trend?

My jsme dost odolní vůči trendům. Je to dáno také tím, že ten materiál prostě dlouho vydrží a výrobky z nich tak trendům odolají. Ale určitě jsou tu specifika, a to především v dámském portfoliu, ale jsou to trendy spíše desetileté než dvou či roční. V principu chceme, aby naše výrobky vydržely dlouho, a to i naši zákazníci, kteří jsou často trendově rezistentní. Když jim něco slouží, tak nemají důvod to měnit.

Ve vašem CV jsou významné „fuckupy“ v době Covidu, kdy jste v rámci sebezáchovy přecházeli na šití roušek. Jak na vás toto geopolitické dění dolehlo, co do byznysu nebo změny ve výrobě?

Hned v březnu,během prvního exodu, jsme se vrhli akcí „kulový blesk“ na šití ochranných balistických vest. Což byla obrovská reflexe na situaci. Jinak samozřejmě vnímáme ekonomickou situaci našich zákazníků, kteří si odkládají nákupy, ale jsou tu segmenty, kde to vůbec necítíme „čím dražší výrobek, tím menší citlivost na cenu“. U výrobků dostupnějších, běžnějších, což tvoří 80% našeho portfolia, tak tam vnímáme vyšší opatrnost. Snažíme se na to reagovat, jak marketingovými aktivitami nebo i úpravou portfolia výrobků.

Snad každá firma má nějakého svého ambasadora, kdo je to u vás, když již nositel jména firmy to není?

My nemáme úplně nějakou celebritu, jako ambasadora. Teď uvažujeme, že vybereme pár ambasadorů z našich věrných zákazníků. Je pro nás důležité, aby měl přirozený zdravý vztah ke značce. Nechceme jít cestou, že bychom si zaplatili nějakou celebritu, jako často dělají jiné fashion značky. My máme dnes kolem sto tisíc zákazníků a mnozí z nich si zaslouží respekt, třeba vyjádřený právě ambasadorskou pozicí.

Jste dost výrazní také v on-line světě, řídíte si to „doma“ nebo jste se svěřili nějaké renomované agentuře?

Máme skvělý nový marketingový tým, kterému se hned v prvním měsíci působení podařilo zařídit firmě druhé Vánoce v tržbách, a to díky úspěšné limitované edici Pravda vítězí u příležitosti inaugurace prezidenta Pavla. Nechceme moc spolupracovat s agenturami, chceme zachovat autenticitu, my sami tu komunikaci vytvářet a mít aktivní vztah se zákazníkem.

Děkuji za fajn rozhovor.

Další články v kategorii

Tak trochu jiný sestřih

Tak trochu jiný sestřih

Holení intimních partií u žen považuje drtivá většina z nás asi již za samozřejmost. Ale ruku na srdce, kdo z vás, pánové, pravidelně vztáhne ruku se strojkem nebo dokonce břitvou na své intimní partie? Nemáte na to koule nebo máte jde o předsudky? Zeptejte se při...

Fusakle v pantoflích

Fusakle v pantoflích

Tak jsem zase objevil Ameriku. Ponožky v sandálech už nějak zevšedněly, i člověk se zdravým vkusem je s úsměvem přechází. Ale ponožky v pantoflích nebo dokonce flip flopech, to je teda věc. Jako žádná novinka, ale v letošním roce to asi fakt letí. Minimálně se o tom...