„The Owners vznikli s myšlenkou šít a tvořit pro lidi, pro majitele oblečení šitého na míru. Šitého na Vás. Na The Owners. Vy jste The Owners. Šijeme na míru. Na míru ne sobě, ale každému, koho přestalo bavit nosit konfekční kolekce nebo zhmotnění snů návrhářů, kteří si chtějí na všech vytvořit obraz sebe sama. Šijeme každému, kdo se rozhodl převzít odpovědnost za vlastní kariéru a život. Mužům a ženám, kteří chtějí tvořit svůj osobního příběh.“ Tak se vidí v The Owners. Ale nás zajímá mnohem více „behind the scene“, a tak jsme zašli do ateliéru a trochu vyzpovídali šéf designéra a krejčího Michala Trnku.
Na vašich oblecích je visačka původu Made in?
Made in Portugal. Dílna, ve které se naše obleky šijí se nachází v Portugalsku, kde si ji vyhlídl náš dodavatel. Chtěli jsme spolupracovat s „made to measure „výrobou, která je stále Evropě. Tahle navíc leží v zemi velmi často zalité sluncem a víc jak 75% energie si tak tvoří ze solárních panelů. Hned po dokonale ušitých oblecích, spolehlivosti a preciznosti je i toto v dnešní době za nás obrovský bonus.
Má anglicismus v názvu ateliéru záměr znít světově nebo je vaše klientela především cizojazyčná?
Záměr v tom žádný nebyl. Jak vzniknul náš název je jasně pochopitelné už z úvodního odstavce, který je i na našem webu a kde je jasně vysvětleno, kdo jsou The Owners. Je to komunita lidí, která se tvoří kolem našeho ateliéru. The Owners jsou naši zákazníci. Muži a ženy, kteří vlastní naše oblečení a kteří vlastní svůj život. Nevymlouvají se na okolnosti a vzali svůj život do svých rukou. A my jsme jim k tomu prostředníky.
Naši zákazníci jsou nejen česky mluvící, i když ti samozřejmě převládají. V době, kdy angličtina je v podstatě esperanto, kterým mluví téměř všichni, by byl název Vlastníci dost k smíchu a The Owners má neoddiskutovatelně větší šťávu.

Autor: The Owners
Některé výzkumy z minulosti ukazují, že v době ekonomické recese lidé více investují do kvalitnějšího zboží, a to i v případě obleků, než do cenově atraktivní konfekce. Raději si koupí „jeden pořádný“, než tři průměrné. Jak to vidíte vy?
Podle mě je to spíš o ještě větším otevření nůžek a pohledu na spotřební zboží. V každé ekonomické krizi je nejvíc “bita” střední vrstva, která nedosáhne na podpory, ale její úspory se začnou tenčit. Díky recesi se tak většina střední vrstvy nakupujících rozdělí na dvě skupiny. První se přesune do super levného segmentu – co nejvíc, za co nejmíň peněz – protože tak se přeci šetří a druhá se přesouvá do kvality – méně kvalitnějších kousků, které stojí trochu víc peněz. Na to, do jaké skupiny se kdo přesune, má vliv mnoho faktorů – věk, velkoměsto vs. vesnice, světonázor dnes hodně propíraná udržitelnost a ekologie atd.
Nejčastější poptávka je po klasických oblecích anebo se zakázky mění podle trendů na trhu?
V krejčovině jsou trendy to poslední. Ano, i oblek má svoje trendy, ale finální výběr to ovlivní až v poslední řadě. Mnohem důležitější jsou potřeby zákazníka. To k jakému účelu bude sako, oblek nebo třeba bundu nosit, v jakém se pohybuje prostředí, jak moc si může dovolit být kreativní nebo odvážný, jestli je zákazníkovi spíš zima nebo teplo atp. Jediný trend, který hýbe naším oborem je trend směrem víc ke casualovosti a uvolněnosti v oblékání. Ne ve všech oborech a při všech událostech je to dobře, ale i ona přehnaná uvolněnost bude mít brzy svůj peak a pak se to zase zhoupne na druhou stranu.
Jakou nejpodivnější zakázku jste realizovali?
Soukromí našich zákazníků je jedním z důležitých pilířů našeho vztahu s nimi, takže tady se toho ode mě moc nedozvíte. Ale šili jsme už spoustu obleků nebo sak inspirovaných filmy, jako je James Bond, Kingsman a Peaky Blinders. Nově třeba také outfit detektiva Benoit Blanc z nového filmu Knives Out: Glass Onion
Odmítli jste nějakého klienta nebo zakázku?
Pokud jsme byli schopni danou zakázku ušít, tak jsme nikdy nikoho neodmítli. Náš vizuál a prezentace na webu a sociálních sítích nás předchází a tak se nám v zásadě ozývají pouze klienti, kterým se naše práce líbí a kteří jsou naladěni na stejnou vlnu.
Jsou náročnější zákazníci muži nebo ženy?
V jistém směru jsou to určitě ženy. Je to dáno naším oborem. Ženy mnohem více vědí, co chtějí a i škála střihů, proporcí a detailů je výrazně širší než u mužů. Nejsou také tak svázané pravidly o délkách nebo dress codech, jako muži.
Další důvod proč jsou ženy náročnější, jsou i jejich křivky. Jsou krásné a každý muže se za nimi rád ohlédne. Šít na ně je ale složitější než například na mužský rovný hrudník. Moje kolegyně Veronika má ale několik let zkušeností a nezalekne se žádné dámské postavy. I to je určitě výhoda našeho ateliéru.

Autor: The Owners
Co je váš bestseller?
Bestseller jako takový nemáme. Zákazníci za námi chodí, protože náš střih a vizuál se výrazně odlišuje od klasických českých obchodů, krejčovství a butiků. Rádi a hodně si hrajeme s proporcemi sak a kalhot a vždy respektujeme postavu zákazníka. Oboje určuje nejen to jakou látku nebo barvu zvolíme. Každý náš zákazník je solitér a tak k němu i přistupujeme.
Přesto stále více šijeme formálnější módu (včetně smart casual sak), protože ve společnosti zůstává zakořeněné, že krejčí přeci šije jen obleky a košile. My ale nabízíme takřka vše. Bomber bundy, safari saka, džíny, shortky, polo košile nebo i funkční materiály s membránami proti dešti a sněhu.
Kde a jak se vám daří získávat nejvíce zákazníků?
Většina našich zákazníků jsou naši věrní a stálí klienti, kteří s námi šijí delší dobu. Další jsou pak ti, které doporučují ti stálí. Doporučení od spokojeného zákazníka je u nás největším zdrojem nových klientů. Nejmenší, ale ne nepostradatelný zdroj tvoří sociální sítě, marketing, články v magazínech a podobně.
Je třeba vždy osobní návštěva nebo si vystačíte pouze s mírami zákazníků a sofistikovaným softwarem?
Sofistikovaný software na dálku neexistuje. Kdyby ano, tak už ho určitě u nás Čechách dávno někdo používá, protože by se nemusel namáhat učit se řemeslu. Přes počítač se dají vést konzultace, to ano, ale měření podle mého názoru rozhodně ne. Samoměření je cesta do pekel, ze které se nedá vrátit. Jen si představte, jak laikovi detailně popíšete, kudy má vést metr, jak nabrat míry a že k tomu rozhodně potřebuje asistenci. Polovina lidí to tak neudělá, ale při reklamaci vám bude tvrdit, že ano. Další věc jsou míry samotné. Číslo 95 cm přes prsa mi řekne jen asi třetinu informace. Má daný zákazník větší hrudník nebo vypracovaná záda? Jde o prsa s minimem podkožního tuku nebo o hrudník vykrmený tukem, který se při sezení přesune úplně jinam? Přizná tohle někdo do poznámky nebo vám nedej bože bude muset poslat fotku přes web? Žádný náš zákazník by nechtěl nechat kolovat po světě svoje fotky ve spodním prádle.
Kdo stojí za komunikací a marketingem „The Owners“? Využíváte externí marketingové, digitální a PR agenty anebo jedete tzv. in-house?
Veškerou textovou, webovou i vizuální komunikaci si vytváříme a vypouštíme do světa přímo my. Vždy dáváme na náš instinkt a zkušenosti a zatím se nám to jen vyplatilo. Samozřejmě se každý z nás v marketingu i PR snaží vzdělávat, tak abychom opravdu věděli, co děláme.
Jaké trendy očekáváte pro rok 2023?
Na trendy nečekáme. Je to podobné jako s otázkou o bestsellerech. Krejčovina je hodně osobní záležitost. Ani u barbera si nenecháte udělat poslední trendy účes, pokud nesedí k vaší hlavě, množství vlasů nebo k tomu, jak se chcete prezentovat ve svém okolí.
Trendy se u nás odvíjejí spíše s “odšitými” léty zákazníků. Po čase totiž většina z nich zjistí, že nepotřebuje křiklavé košile s barevnými kontrasty a knoflíčky a že neoprenový střih kalhot není od určitého věku ani komfortní ani sexy (mimochodem, sexy není v žádném věku).
Děkujeme za rozhovor!