Západní společností rezonují aktivity Black Lives Matter. Svrhávají se sochy historických trýznitelů a pravopis americké angličtiny mění „black“ na „Black“ při označování rasy. V globalizovaném světě a v době sociálních médií je prakticky jedno, kde aktivity vznikají. Záleží hlavně, jak se „společensky“ chytí. Projekt #BlackLivesMatter úspěšně překročil hranice USA a domestikoval se už v Evropě. Také na našem domácím písečku se kolem toho dějou věci.
Češi vidí bíle
Zatímco aktivisté tagují sochu Churchilla hashtagem BlackLivesMatter nebo protestují na pražském Staroměstském náměstí, tak „pravověrní Češi“ v ateliérech tvoří. Samozřejmě, že jde o extrém opačný. Jako voda a oheň. Když se spojí síla komunity a jednoduchý koncept, tak to může mít úspěch. V tomhle případě s dodatkem – bohužel. Nejnovějším přírůstkem, který jsem zachytil na sociálních sítích v módním okénku „hrdých Čechů“, je outfit s výrazným českým znakem a vzkazem, pyšně řvoucím do světa: „Nikdy se nebudu omlouvat za to, že jsem bílej“. Hrdě jej prezentuje na FB stránce prodejce i nějaký český kaskadér – drsňák. Když se ale podíváš do stáje tohoto trikovýrobce, tak narazíš i na daleko zajímavější tváře českého showbizu. Ti se ukazují v jižanských trikách, jako Jirka Krampol nebo Tomáš Řepka v oldskool rowdies triku ACS.

zdroj: redakčně upravená koláž z FB producenta oblečení
Komplex malého Čecha
Ano, je to za krátkou dobu již můj druhý příspěvek na téma „oblékáme nenávist“, ale co naděláš, když to letí. Smutné je, že stejně tak, jako v případě Thora Kájínka, se do toho nechají „uvrtat“ lidé, kteří stále zabírají český mediální prostor a nebezpečně tak šíří ne/vědomě nenávist. Upřímně, raději chceš potkávat na ulicích exoty v Lidl žabkách, v trenkoplavkách, sandálech s barevnýma fusaklema nebo sluníčkařskou batiku, než uvedenou propagandu. Která bohužel funguje, protože vrána k vráně sedá!