Honza Kočař, jméno, které již dnes dost znamená nejen v tom našem malém českém módním rybníčku. Proč? Protože již něco dokázal a rozhodně se o tom nestydí mluvit. Je to…„28 letej týpek s nadváhou, nezdravým životním stylem, kterej vypadá na slušně zachovalého šedesátníka, kterej sepo dlouholetém psychiatrickém léčení snaží zvládnout sám sebe. Jsem introvert. Nemám rád pozornost. Mám ADHD s mixem výrazně nadprůměrného IQ a sotva zvládám sám sebe. A v konečným důsledku nesnáším komunikaci s lidima. Můj xicht má vždy nejlepší výsledky (nákupy, atp.). Můžete mi sakra říct proč?“ (citováno z LNKD postu).
Fascinuje mě, jak z pozice introverta a s jistou dávkou zdravé sebestřednosti, zvládá využívat českou mentalitu k prospěchu budování brandu GoldBee, ale také svého jména. Respekt na trhu má a já se vůbec nedivím. Právě jeho osobnost a neortodoxní přístup je DNA uvedené značky. Hele, za mě proč ne. Je vidět, že ho to baví nebo si jen „hraje“?
Jako kolegu „markeťáka“ mě dost zajímá, zda si již dokážete si už odpovědět na svůj post, proč vám v komunikaci a marketingu funguje ten Váš dost neotřelý přístup? Ono to totiž pro člověka z branže, jako jsem já, který na to studoval a dvacet let buduje firmám žádoucí pověst, to může být dost frustrující, když jej nahradí „osobnost se školou života“.
Bohužel Martine, to Vás zklamu. Onu pomyslnou pravdu prostě neznám. Můžu se pouze domnívat, či “cítit.” A kdybych měl takhle opravdu odboru vystřelit, co je „tou” alfou. Tak já si myslím, že to je moje absolutní, krutá přímost. Člověk co ti napálí, co si myslí přímo do xichtu. Takovýho člověka osobně (asi) nebudeš mít rád, ale na sociálních sítí tahle vlastnost evidentně moc nevadí. Takže prostě dělám to, co se mi honí hlavou…jen to přeci jen trošku musím brzdit.
Ohledně „školy života.” Jo, do určité míry jo. Nicméně v tomto businessu jsem už víc jak 8 let, takže ono to zase nebylo úplně „přes noc.”
Baví mě, jak se citlivě dokážete pohybovat po tenké linii mezi nabubřelostí, pokorou, pochvalou a hejtováním tak, že vám to prostě „lidi žerou“. Dokážete odhadnout, jak by si brand vedl bez tak viditelné osobnosti, jako jste vy?
No, to je taky potencionální kámen úrazu. Pár věcí už jsme vydali (na osobní TT, nikoli firemním) kde už to za hranou (asi) bylo a radši jsem to stahoval. Jak říkáte, je to velmi tenká linie… a někdy se prostě přestřelí. Nedovolil bych se srovnávat se Štěpánem Kozubem, ale v tomto smyslu si myslím, že máme podobný “problém.” Jejich věci jsou taky těžká hrana a musí se hlídat. Nicméně si také myslím, že čím více lidé znají tu osobu a ví, že jede prostě hranu… o to víc mu případný “přešlap” dokážou odpustit. Ale pořád se musí dávat velkej pozor, protože když ujedete hodně… tak už to prostě „nevysvětlíte.”
Jak by si vedl brand… to můžu říct skoro jistě. Neustáli bychom to. Přelom 2021/2022 byl špatně (viz. Dedoles, Fusakle, atd.) a Ukrajina tomu dodala pomyslnou třešničku. To, že jsem, jak sám osobě s velkou nadsázkou říkám „ze sebe dělám kokota na TikToku (a teď už nejen tam)” mě a celou firmu zachránilo. Nebudu přehánět, když řeknu, že to byla poslední možnost. A Bodu dík, klapla. Celkový pokles ve firmě (hlavně u distribuce cizích značek) bude asi velký, hodně velký. Nicméně co se týče GoldBee, od toho „zlomového okamžiku” kdy jsem začal prodávat sám sebe, což byl květen, se z GoldBee, což bylo skoro 2 roky dítě, které jsme živili, stal prakticky ze dne na den otec, který drží celou 25 členou rodinu nad vodou.

Jan Kočař (majitel) a Anastasiia Skoromets (návrhářka). Foto: archiv firmy
Když se vysloví značka GoldBee, tak mi to asociuje „legíny“ a Zalando. Jsou to ty dva milníky, které značku dostaly do největšího povědomí?
Zalando. Byl to velký mediální úspěch, které nám prostě nikdy nikdo nevezme a kdykoli se tím určitým způsobem můžeš „zaštítit”. Když sem to chtěl poslat do novin, tak se mě všichni z okolí smáli, že to je blbost. Že to přeci nic není „no a co, že si první na Zalandu.” A tak dále. Věřil jsem, že je. Je to story, kde malá firma dokáže vecpat někam kam vlastně “nepatří.” Tehdy sem rozeslal jednoduchou tiskovou zprávu do pár novin vč. FORBES a více méně během 15 minut mě volali a chvilku si o tom povídali. Předpokládal jsem, že si jen zjišťují informace. A asi za týden mě píše kámoš, že gratuluje. Tak sem nevěděl, co jako myslí a on, že jsme ve Forbes.
Takže to bylo takové moje „hození” do mediálního prostoru. Zalando, celý onboarding a vlastně celý ten příběh je super. Zajímavý. Jedinečný. Prostě velký úspěch relativně malé firmy a tehdy 27 letýho borca z Brna. Nicméně, nic není jenom růžové a zrovna onboarding na Zalando byl jeden z hřebíků, co jsem si tloukl do rakve. Ale, to tak bývá. Když chceš valit dopředu, tak se párkrát musíš rozmlátit. Jinak by to nebylo ono.
Dnes je ale už paleta výrobků o dost pestřejší a vaší novou mantrou je „udržitelnost“ a hitem i psí pelíšky z recyklovaného materiálu. Jak byste dnes vlastně definoval vizi a cílové vnímání značky GoldBee?
Upřímně? Vůbec netuším. Snažili jsme se to vést jako „značku” na úrovni. To moc nešlo, pravděpodobně kvůli krizi, protože tvoření značky byl vždycky náš obor (distribuce). A to, že sem do toho hodil sám sebe, znamená, že tu značku musím přizpůsobit do určité míry i té svojí PR a svojí abnormální rychlosti. Což zhruba od března děláme a to nám zatím funguje.
Určitě chceme dělat něco co má přidanou hodnotu a co není pouze textilem. Jak si zmínil, třeba recyklované polštáře, pelechy a vaky. Vlastně úplná blbost, ale má to hlavu a patu a zároveň prostě fakt netvoříme odpad. Geniální. Ať si kdo chce, říká, co chce… že to je “marketing” a bla bla. Netvoříme odpad! Jasně, že to je do velké míry marketing, ale my ten odpad prostě netvoříme. Když celej svět „pojede marketing” a nebudou u toho tvořit odpad, tak je problém s bordelem v oceánech vyřešenej. Ale, kdo chce psa bít…znáte to.
Pak miluju naše stahovací legíny, které holkám dopřejí aspoň trošku „úlevy,” když mají nafouknuté bříško a chtějí to skrýt. Více méně se to vše odvíjí i od našeho hashtagu #BeGold. Takže další produkt může být zase něco, co někde, někomu, nebo něčemu pomůže. Co to bude…ví jen Bůh.
Jaký vlastní „fuckup“ Vás posunul nejdál?
Asi jsme zase u toho Zalanda. Přehnali jsme to a minimálně finančně to byl totální nesmysl, což vidím až zpětně. Nicméně nás to střelilo úplně jinam.

Majitel v roli modela. Foto: archiv firmy
Co vlastně Vy sám od své značky nejraději nosíte?
Všeobecně mám rád naše ultra tenké tričko. Dělal jsem ho vlastně sám pro sebe, protože mám rád fakt lehkost a takhle tenký tričko jinde neseženete. Jasně, díky tomu ho taky nebudete mít 10 let, ale…. každý ať si rozhodne sám, co je pro něj důležitější.
Říká se, za vším hledej ženu, i vy jste své přítelkyni vysekl poklonu na Linkedin. Najdeme tak ve vaší kolekci nějaký kousek, který jste připravil speciálně pro ni, protože víte „po čem žena touží“?
Hodně zajímavá otázka. Vyloženě s cílem „pro ni” zatím ne. To jsem před asi 6 lety zařadil distribuci značky FREDDY a to si tehdy hodně užívala. Dodnes jich máme plnou skříň. Přesto, jeden z našich nejprodávanějších produktů – „Stahovací legíny” by se dalo říct, že byly tvořené z nějaké její životní reality, kde jsme řešili její problém a následně to nabídli i dalším ženám. Velmi úspěšně. Zároveň, když slyším otázku, tak bych řekl, že my nehledáme „po čem žena/muž touží,” ale spíše co jim vylepší život. Ať reálně stáhnutím bříška, že doma mají super mikinu Doba Ledová a u televize jsou jak v peřince, nebo pocitem, že pomohli využít odpad.
My prostě prodáváme dobrej pocit. A to je super dobrej pocit!

Z kolekce Doba ledová. Foto: archiv firmy
Čeká nás tuhá zima, ceny energií rostou, politici doporučují přiobléci si svetry. Vy jste tu se svou kolekcí „Doba ledová“. Sledujete trh, náhoda anebo jste tak progresivní?
V případě „Doba Ledová” bych řekl, že je to mix všeho zmíněného. Už před asi 5 lety jsem se snažil získat distribuci značky Oddie – bez úspěchu. A když se v létě řešilo, co budeme dělat – přes léto jsme velmi úspěšně prodávali stahovací plavky, tak „z nitra” vyskočila tahle mikina. Pak už chtělo jen sehnat dodavatele materiálu. Udělat střihy. Vzorky. Nafotit. Dát tomu pochopitelný marketingový face… a prubnout to. No a kupodivu to vyšlo. A tam se zase vracíme k otázce č. 1 a 2. Tohle nemyslím namyšleně, ale věřím, že objektivně a profesionálně jako marketér = bez té mojí osoby, bez toho „marketingu na totální hraně”, by to prostě nefungovalo. Doba ledová půjde na Zalando, tak uvidíme zda to je mnou, nebo ne.
Stále oblíbenější jsou kooperace oděvních značek, které si na první pohled filozofií moc nepasují, jako třeba The North Face x Gucci collection. Jaká kooperace GoldBee x….collection by Vám dávala smysl?
Souhlas. Tento trend sleduju. Vasky s Václavem Staňkem do toho hodně tlačí, pak je tu ZOOT a McDonalds. Určitě to za mě má velký smysl, ale zároveň to musí být bomba. Přemýšlím o tom už nějakou dobu, ale zatím nevidím… tu „pecku.” Nechtěl (hlavně v době krize) bych se dostat do situace, kdy se zavážeš k nějaké spolupráci… ona nevyjde. Teď nestíháme ani svoje věci, takže na to nijak netlačím. Uvidíme, třeba nás něco napadne, nebo se někdo ozve nám.
Díky moc za rozhovor!