Patří k mužům růžová?

od | 20 září, 2020 | blog

Růžová chlapům nesluší, tečka! Takhle to mám, ale evidentně je to dost subjektivní pohled. Vyhlásil jsem to ve svých sociálních bublinách a hle, kolik chlapíků se ozvalo, že jsem celkem mimo, protože růžovou prostě v šatníku mají. Přiznám se, ženil jsem se v růžových teniskách, ale pouze z recese a hecu!

Význam barvy růžová

Typologie barev popisuje růžovou jako barvu mírnosti a něžnosti, laskavosti nebo sentimentu. Kdo si obléká růžovou, tak údajně nemá rád krutost a násilí. Zároveň dává přednost životu lehkému. No ty jo, to když čtu, tak se mi úplně scvrkl „pindík“!

Jinde se zase píše, že růžová je znakem grázlíků /např. v USA v souvislosti s Velkým Gatsbym/, protože má blízko k červené a rudé, což jsou bojové barvy. Někde jsem viděl i zmínku o smyslu růžové a válečnictví. Tak si to přeberte.

Každopádně stereotypní pohled na růžovou na mužích formovalo jiné období…

Růžové celebrity v Pinterest koláži.

Růžová je znak homosexuality

Asi díky tomu, že růžová je i znak něžnosti a jemnosti, tak dodnes barvu přisuzujeme homosexuálům. Je to zažitý stereotyp. Ale věc se má, pánové, jinak. Růžovou barvou, resp. růžovým trojúhelníkem, označovali nacisté homosexuály během druhé světové války. Samozřejmě z důvodu perzekuce. Smilstvo mezi muži nebylo pro tuto ideologii přípustné. Jen pro přesnění, tvar trojúhelníku je inspirován dopravním značením a nacisti si jej dost oblíbili a pod různou barvou selektovali další nepohodlné skupiny a etnika – asociály, mentálně postižené, Romy, kriminálníky a zločince nebo jehovisty i emigranty.

Proč si kluci oblékají růžovou

Růžové plavečky alá Ronaldo /Mirror.co.uk/.

Protože jim to koupila manželka nebo přítelkyně! Tak to totiž často začíná: „Miláčku, tahle barva Tě dost zvýrazní a moc Ti sluší. Nosí ji i tvůj oblíbený Ronaldo.“  Čti mezi řádky: „Ladí mi to s mými šaty/tílkem…, tak ať každý vidí, že patříme k sobě!“ A my je nechceme často zklamat, tak to někteří „kousnou”. A časem si zvyknou.

Článků o „mužné“ růžové je i na českém internetu dost. Ale celkem dost je také podepsáno ženou.  To mnohé vysvětluje.

Růžová a čeští muži

Jak jsem v úvodu zmínil, tak jsem pustil do sítí svůj názor, že „chlap si dobrovolně nic růžového na sebe nekoupí!“ Ohlas mě celkem překvapil. Z celkem zajímavého vzorku kamarádů, kolegů a obchodních partnerů mě překvapil i výsledek. Plus mínus to bylo vyrovnané. Zastánci mého názoru i oponenti. Především na profesní síti Linkedin bylo dost odpovědí ve stylu, že „růžová je klasika a k obleku patří.“ Nejčastěji se objevoval argument, že je to barva, jako každá jiná. Další argumentace fanoušků růžové je – kontrast k tradičním barvám, oživení nudného outfitu nebo že není růžová, jako růžová. Třeba lososová. Omyl, růžová je stále růžová.

Giro d’Italia Foto: Yuzuru SUNADA

Dávám šanci růžové, ale…

Kontrastní růžová je fajn, když chceš být dostatečně vidět. Na kole, na lyžích, podél silnice, apod. Bezpečí je jistě podstatnější než móda a pocit. Výrazná růžová je také psychologickou zbraní, třeba vedoucí závodník celkového pořadí Giro d’Italia nosí růžový trikot (maglia rosa). Na ostatní závodníky to funguje jako rudá na býka. Fotbaloví brankáři tím zase úmyslně „lekají“ útočníky soupeře, protože výrazný rozptyl barvy opticky zvýrazňuje dosah brankáře.

Takže vlastně happy end. Růžová do šatníku mužů patří, pokud seš tedy sportovec. Ale jinak stále nevidím důvod, proč bych měl růžovou zařadit do běžné nebo společenské kolekce svého šatníku.

Jak to máš ty?

 

 

Další články v kategorii

Česká nástupní olympijská kolekce je legrační

Česká nástupní olympijská kolekce je legrační

Tento týden je nejdiskutovanější módní téma v českých luzích a hájích jasné – nový nástupní úbor Českého olympijského týmu. K rčení: „Co Čech, to fotbalový trenér nebo co Čech, to epidemiolog“, tak máme „Co Čech, to módní kritik“. Ale ono ani není divu, protože tato...

Vzniká český módní gigant

Vzniká český módní gigant

To, že pandemie negativně zatřásla významnými českými módními brandy, jsem zmiňoval opakovaně. O to větší radost je psát o tom, že se děje něco pozitivního a zajímavého. Investiční skupina Natland, aktivní investor a developer působící na českém i slovenském trhu,...