Politika do šatníku rozhodně patří

od | 18 února, 2021 | interview

Český trh v době před pandemické zažíval silný fashion boom lokálních značek i zahraničních koncept storů. Ale pouze jedna značka je hvězda z pražských Vinohrad. Projekt Never Enough. To si zapamatuj, protože je to více než fashion brand. Samotní majitelé jsou dost aktivní ambasadoři značky. Jejich tváře můžeš vidět v kampaních i lifestyle magazínech. Evidentně je to baví a jsou vidět, o čemž svědčí punkové akce, jako snowboarding na Starém Městě. Ale mezi jejich fans patří i ostřílené tváře českého alternativního showbyzu, jako je třeba Kato z Prago Union. Šijí v tuzemsku a spolupracují s návrháři, kteří se také nebojí kontroverzí. Dal jsem tak nad drinkem řeč s Jose Hykyšem, jedním z „dudes“, který za konceptem stojí. 

I když v úvodu je krátké představení Never Enough, tak to zkus ty ve dvou větách?
Hned na začátek nejtěžší otázka. To běžně řeší celý brand-marketingový oddělení v nějaký fancy agentuře:) Never Enough tvoří tři pilíře. Vysoce kvalitní a funkční produkt. Jasná a čitelná filozofie značky. Trvalá udržitelnost se zaměřením na lokální výrobu. U produktů (ať už to bude cokoli, teď to jsou hlavně mikiny) nám jde především o trvanlivost. Tu definuje nejen kvalita materiálů a dílenskýho zpracování, ale i to, jak dobře vám věc sedí, jak moc nepodléhá módním trendům, případně, jak dobře se dá kombinovat s dalším obečením. Kvalitní hadr se po měsíci nerozpadne, a pokud je i funkční, necháte si ho roky – je tedy trvanlivý. Pokud je navíc výrobcem love brand, se kterým hluboce soucítíte, pak si takové oblečení necháte navždy. 

Ad filozofie. Mrzí nás, že tak málo českejch značek výrazněji nedeklaruje svůj politickej názor. Politika je strašně důležitá a v Čechách zanedbaná disciplína. Kdyby všichni ti šikovní lidé v úspěšných českých firmách víc tlačili na pilu, nemuseli jsme možná bejt v takovým průseru. Jako příklad skvělý politický angažovanosti uvádíme globální super brand Patagonia a jejich heslo VOTE ASHOLESS OUT, vyšitý před volbama na labelech jejich hadrů. Navíc žádný „prosíme lidičky…“ srdíčkový sdělení, ale na tvrdo vykopejme ty zmrdy! A to prosím u značky, která v posledních letech udává globální trend, tedy žádní punks, ale seriózní byznys…na to má v Čechách kule málokdo. 

Od toho se odvíjí i nějaký DNA firmy a to je přátelství a důraz na nějakou životní pohodu a pozitivní vnímání světa ve všech jeho aspektech. Rovnost, svoboda a přátelství. Na druhou stranu nás serou všechny formy nenávisti, pseudo-vlastenectví a čistě goal-oriented a bezohlednej byznys, kterej společnosti nic nevrací … jako třeba fast fashion.

Tím se dostáváme k tý trvalý udržitelnosti. Chceme pokud možno lokální výrobu a až budeme moct víc investovat, tak hned vlítneme do recyklovanejch materiálů, bio bavlny apod. Chceme rozjet bazar a recyklovat vlastní výrobky, nabídnout na některý kousky doživotní záruku apod.

Když jste otevírali, tak jsem cenil, že jdete rovnou do kamenného obchodu. Ale od začátku to byl nejen fashion koncept, ale…
Never Enough vyrostlo na silnejch subkulturních základech. Majitel úspěšný americký značky The Hundreds kdysi řekl: Streetwear without culture is just fashion. Pod to se podepisujeme. Kamennej krám je místo, kde se potkávají lidé z blízkého okolí i ze zahraničí (doufejme, že zas brzy budou). Místo, které žije hudbou a výtvarným uměním viz. naše skromná galerie. To vše teď díky pandemii usnulo, ale těšíme se, až to vše znovu zprovozníme.

Znám pár lidí, kteří prošli kolem vaší prodejny a už si vás zaškatulkovali jako vinohradské pankáče. Přesto, jak by si popsal vašeho typického zákazníka? 
Pankáče…asi bude chvíli trvat, než lidem dokážeme, že jsme především 100% řemeslníci, a to, že máme v logu lebku neznamená, že neumíme pracovat. Umíme, a umíme to líp než část „seriózních“ výroben v Čechách …veř mi, máme s nimi svou zkušenost. Nicméně lámat vlastní identitu jenom kvůli prodeji, přetvařovat se kvůli penězům? Oba jsme odešli ze světa tvrdejch byznysů, máme fakt velký zkušenosti z „opravdový práce“ pro korporace. Naše komunikace je zcela přirozená a pro někoho možná punková, ve skutečnosti ale k práci přistupuje se stejnou vervou, s jakou jsme přistupovali k práci pro monster klienty.

Naši zákazníci? Beze srandy děti až důchodci. Děti milujou našeho maskota Freddyho (Freddy The Humanist) a i starší dámy si kupují teplé prodloužené mikiny. Gro ale samozřejmě tvoří pro-demokraticky a pro-evropsky smýšlející muži a ženy mezi 30 – 40 lety, kteří jsou ochotni si za kvalitu připlatit.

Tahle doba fashion storům zrovna nenahrává, a o to více jste vidět, protože to vypadá, jako by se vás to ani skoro netýkalo. DJové za výlohou jedou večer, co večer, streamujete, uvádíte nové kolekce. Asi jste ale museli dost změnit původní koncept, že?
Nemuseli :). Koncept jsme nezměnili vůbec. Tak byl BlackBox Store navržen. Kreativní ve všech směrech. Že budeme hrát z výlohy, bylo předem naplánováno, jenom se to teď prostě hodí. Nové kolekce byly taktéž v plánu, spolupracovat v průběhu roku s umělci z celého světa, bylo, je a bude součástí Never Enough. Co jsme původně moc neřešili, byl eshop. Dlouho jsme budovali a rozšiřovali krám, založili jsme vlastní dílnu, na eshop vůbec nebyl čas. Ve své podstatě jsme eshop oficiálně zprovoznili až před Vánoci. Tento rok ho hodláme vyladit.

 

Co tepláky a župany, lockdown hit našich šatníků, máte v nabídce?
Ano víme o tom, teď budou všichni vyrábět tepláky a oblečení na doma. Naše oblečení je z tak příjemnejch materiálů, že si v něm můžete doma hovět už dnes. Ale dobře, chystáme trochu volnější oversize kolekci, o tepláky si lidé psali už před krizí, takže něco jako homewear pomalu vzniká. Pro nás je ale mnohem důležitější vývoj funkční bundy pro terénní pracovníky jedné nejmenované neziskovky, která se stará o lidi bez domova. To bude náš přínos. Ne tepláky pro borce na houmofisu, pro ty spíš vyrobíme sportovní černou sexy bundu, bez rychlejch pruhů, aby na kole a na běžkách nevypadali jako vemena a shodili nějaký kila:)  

Jaká jsou největší prodejní hity z vaší kolekce, které si lidé přejí?
Jednoznačně Interceptor a jeho deriváty. Nejlepší mikiny na trhu. Pak tematická trika jako např. ZEMAN PUTIN SLUT, nebo Havel na Hrad. Pak limitky a art kolekce např. od francouzské výtvarnice Apollonie Saintclair. Co hodně funguje je klasická lebka, z čehož máme velkou radost. Je to skvělej pocit vidět na upravenou maminku, jak vede dceru do školky a hrdě si nese bílou lebku na hrudi.

Stavíte na tom, že se šijete v Praze, myslíš, že zákazníci to řeší nebo jdou hlavně po ceně?
Ty movitější už tu trvalou udržitelnost pomalu řeší, ale v rámci republiky jich bude podle nás zatím menšina. Zbytek se spíš zaměřuje na poměr cena-výkon, nebo jdou zkrátka po značce, která je baví, a asi by nás kupovali, i kdybychom vše vyráběli v Asii.

Jaké značky, které zastupujete, jsou největší hvězdy, co do prodejů?
Zastupujeme už pouze Dudes Berlin. Všechny ostatní brandy jsme vypustili, nebyl čas věnovat se několika značkám najednou. Nakonec ani na ty Dudes nám nezbývá tolik času, kolik bychom potřebovali. V tuto chvíli dáváme 75% do Never Enough a cca 25% do povědomí o Dudes. Protože je poslední rok trochu flákáme, darovali jsme jim prime time na Hradčanech:))

Na jaký drink by si mě u vás pozval?  
Jednoznačně na Whiskey Sour, který pro nás namíchal Bulleitman Jarda Modlík.

Pořešili jste nějak distribuci po vlastní ose anebo se spoléháte na osvědčené externí spedice?  
Zásilkovna. Jediná normální cesta. Posíláme jim big up. Bez nich bych by tahle republika zemřela v infarktech z Český pošty, což je jednoznčně asi nejstrašnější instituce v zemi. Ačkoli s jejich provozovnou sousedíme, jejich služby jsme prokleli a zásadně je nepoužíváme.

Co sám nejraději z vaší kolekce nosíš ty?
Po vrstvách: triko Big White Skull, Klokanka Blaster Big White Skull a Interceptor MAX.

Díky a držte se!

 

Foto: https://www.facebook.com/neverenoughcz

 

Další články v kategorii

Interview až na kůži

Interview až na kůži

Jedna z výrazných inspirativních českých trendy značek, o které se dá opravu říci „per aspera adastra“ (pzn. od nuly ke hvězdám), je bezesporu Brašnářství Tlustý. Síla je nejen ve výrobcích postavených na kvalitě ruční výroby produktů z té nejkvalitnější kůže, ale...

Interview v ponožkách

Interview v ponožkách

Co se týká módního byznysu, tak ponožkový byznys určitě patří v tuzemsku k nejživějším. Ponožky se v posledních letech staly něčím, kde jsou lidé nejodvážnější a „rozbíjí“ zažité stereotypy oblékání, kdy se ponožky schovávaly pod nohavice a z bot vyčuhovaly minimálně....